اخبار و گزارش های مهم افغانستان و جهان در هفته
تهيه و تدوين از بامداد تهيه و تدوين از بامداد

چهارمين طالب وارد مجلس سنا شد

با انتخاب ارسلا رحماني به عنوان يكي از اعضاي مشرانو جرگه يا مجلس سنا توسط رييس جمهور، چهارمين عضو گروه طالبان وارد پارلمان افغانستان شد.
ارسلا رحماني با تسلط مجاهدين به كابل در سال‪
۱۳۷۱خورشيدي به عنوان معاون صدر اعظم ، وزير معارف و آموزش عالي افغانستان فعاليت كرده است.
وي به حكومت مجاهدين به رهبري برهان‌الدين رباني پشت كرده و گروه طالبان پيوست كه در زمان اين گروه به عنوان معاون وزير تحصيلات عالي امارت اسلامي طالبان تا زمان سقوط اين گروه در كابل فعاليت داشت.
در بيانيه روز شنبه كرزي، ارسلا رحماني را به عنوان نماينده انتصابي مجلس سنا افغانستان به شورايي ملي افغانستان معرفي كرد.
در انتخابات پارلماني افغانستان كه ‪
۲۷شهريور ماه سال جاري برگزار شد "عبد السلام راكتي" فرمانده ارشد گروه طالبان در ولايت زابل، "مولوي محمد اسلام محمدي و محمداكبري" نماينده ويژه اين گروه درمناطق مركزي افغانستان در جريان انتخابات پارلماني به شوراي ملي اين كشور راه يافتند.
براساس اعلام كميسيون انتخابات افغانستان،"محمد اكبري" در ولايت باميان مقام اول را بدست آورده است.
ولايت هزاره‌نشين باميان، جايگاه اقتدار "محمد كريم خليلي" معاون دوم "حامد كرزي" رييس جمهوري افغانستان و رهبر حزب وحدت اسلامي است.
اكبري پس از سقوط جبهه خليلي در ولايت باميان واقع در مركز افغانستان به دست نيروهاي طالبان تا آخرين روزهاي حاكميت رژيم طالبان به عنوان نماينده اين رژيم در اين مناطق حكومت مي‌كرد.
اكبري در حقيقت براي نجات مردم خود در منطقه با طالبان همكاري مي كرد.
وي هم‌اكنون نيز ازيكدستگاه خودروي مدل تويوتا كه نيروهاي طالبان به وي داده بودند در كابل مقر حكومت حامد كرزي استفاده مي‌كند.
مولوي محمد اسلام محمدي نيز در زمان حاكميت گروه طالبان به عنوان والي ولايت باميان در مركز افغانستان فعاليت داشت كه اكنون توانسته‌است در ولايت سمنگان مقام دوم را در انتخابات پارلماني احراز كند.
دو مجسمه بودا بنام صلصال به ‌ارتفاع ‪
۵۳متر و شمامه به ارتفاع ‪ ۳۵متر كه قدمت يك هزارو ‪ ۶۰۰ساله داشتند، با وجود تلاشهايي كه‌از سوي جامعه جهاني براي ممانعت طالبان از تخريب آنها صورت گرفت، توسط اين گروه از بين رفت.
طالبان روز جمعه نوزدهم اسفند ماه سال ‪
۱۳۷۹پس از اقامه نماز جمعه با استفاده از سلاح‌هاي سنگين دو مجسمه بودا را در باميان افغانستان هدف قرار داد و پس از دوشبانه روز گلوله باران سرانجام تنها با ايجاد دو حفره بسيار بزرگ در ميانه مجسمه‌هاي ياد شده بزرگترين بوداي سنگي ايستاده جهان فرور ريخت.
اين حادثه در زماني اتفاق افتاد كه محمدي والي ولايت باميان بود ولي اكنون وي مي‌گويد كه انتخاب او درآن زمان از سوي طالبان به عنوان والي تشريفاتي بوده و اختياري نداشته است.
همچنين عبدالسلام راكتي فرمانده گروه طالبان در ولايت زابل افغانستان نيز توانسته است مقام اول را در انتخابات پارلماني در اين ولايت بدست آورد.
متوكل وزير امور خارجه وملا خاكسار وزير ديگر كابينه دولت طالبان نيز دراين رقابت شركت كرده بودند كه به پارلمان افغانستان راه نيافتند.
در انتخابات پارلماني و شوراهاي ولايتي افغانستان كه ‪
۲۷شهريور سالجاري برگزار شد، پنج هزار و ‪ ۸۰۰نامزد براي كسب ‪ ۲۴۹كرسي پارلمان و ‪ ۴۲۰كرسي شوراهاي ولايتي با يكديگر رقابت كردند.

هفته سخت سازمان تجارت جهانی در هنگ کنگ؛ اعتراضات گسترده مخالفان جهانی سازی ادامه دارد

149 کشورعضو سازمان تجارت جهانی امروز نشست خود را در حالی آغاز کردند که انتظار نمی رود پیشرفت چشمگیری در آزادی مبادلات تجاری جهانی به وجود آید این در حالی است که اعتراضات گسترده مخالفان جهانی سازی همچنان ادامه دارد.

به گزارش از خبرگزاری فرانسه، این اجلاس در فضاهای اعتراض آمیزی آغاز به کار کرد که در تظاهرات هزاران تن در این شهرچینی نمایان شد.

یک منبع در پلیس هنگ کنگ تصریح کرد که در جریان حمله پلیس ضد شورش به تظاهرکنندگان، 9 تن زخمی شدند.

به گفته وی، حدود 50 تن امروز تلاش کردند به منطقه ای که مقربرگزاری اجلاس سازمان تجارت جهانی است، وارد شوند اما پلیس ضد شورش مانع از این کار شد.

نیروهای ضد شورش در مقابل هزاران معترض صف کشیدند و با استفاده از اسپری فلفل آنها را متفرق کردند.

هزاران تن در تظاهرات امروز به جهانی شدن لیبرالی که به اعتقاد آنها سازمان تجارت جهانی وعده تحقق آن را داده است، اعتراض کردند.

کشاورزان کره جنوبی که از تاثیر کاهش تعرفه های گمرکی بر محصولات کشاورزی آنها نگران هستند، در صفوفی به هم فشرده در مخالفت با برگزاری این اجلاس تظاهرات کردند.

در ساختمانی که سازمان تجارت جهانی اجلاس خود را آغاز کردف گروهی از فعالان مخالف جهانی شدن به هنگام سخنرنی پاسکال لامی مدیرکل سازمان تجارت جهانی آشوب به راه انداختند و شعارهایی در مخالفت با این اجلاس سردادند.

بر پارچه نوشته هایی که مخالفان جهانی شدن نصب کرده بودند، نوشته شده است : "سازمان تجارت جهانی کشاورزان را می کشد"، "سازمان تجارت جهانی هرگز"

پاسکال لامی به صراحت اعتراف کرد که سازمان تجارت جهانی محبوب ترین سازمان مردمی درجهان نیست و از ماهیت واقعی خود دور شده است .

وی خواستار بهبود وجهه این ارگان از طریق دستیابی به توافقی میان دولتهای عضو در جهت پیشبرد مبادلات تجاری منصفانه تر برای فقراء شد.

وی افزود: باید دست به ریسک بزنیم زیرا اجتناب از ریسک کردن ازجمله سیاست، ما را به هیچ نقطه ای نخواهد رساند.

اما امروز هیچ نشانه ای مبنی بر موفقیت قاطع در پرونده هایی مانند " کمک به کشاورزان در کشورهای ثروتمند، بازشدن بازارهای صنعتی و خدماتی در کشورهای در حال توسعه " مشاهده نشده است.

کشورهای در حال توسعه، اتحادیه اروپا و آمریکا را به خدشه وارد کردن به مبادلات جهانی از طریق حمایت فراوانی که از کشاورزان خود می کنند، متهم کرده اند.

اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود تکیه کردن بر تدابیر مشخص برای حمایت از کشورهای فقیرتر را ترجیح می دهد زیرا در این زمینه به نظر می رسد همه در این مورد به عنوان آخرین حربه ای که می تواند اجلاس هنگ کنگ را از شکست کامل نجات دهد، توافق دارند.

پیتر ماندلسون کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا از آمریکا و ژاپن خواست بازارهای خود را به طورکامل به روی کشورهایی که از پیشرفت کمتری برخوردارند، باز کنند.

وی گفت : باید در نزدیک ترین زمان به توافقی درباره این مسئله دست پیدا کنیم.

 وزرای اقتصادی 149 کشور عضو سازمان تجارت جهانی در نشست امروز هنگ کنگ در نظر دارند در خصوص مسئله جهانی سازی و تجارت آزاد جهانی به بحث و تبادل نظر بپردازند .

نشست های اعضای این سازمان تاکنون نتیجه موثری در پی نداشته است .

این نشست در حالی برگزار می شود که گروه‌های مختلف مخالف جهانی شدن و سازمان تجارت جهانی از ملیت‌های کره، تایلند و فیلیپین در آستانه گشایش ششمین اجلاس وزیران سازمان تجارت جهانی در هنگ کنگ در پارک " ویکتوریا " تجمع کرده و خود را برای تظاهرات گسترده ‌آماده می کنند.

مقامات هنگ کنگ اقدامات امنیتی را برای تامین امنیت اجلاس وزیران سازمان تجارت جهانی که با حضور بیش از 140 کشور برگزار می‌شود را تشدید کرده اند.

 

مجمع کاندیدان ناراضی

اعضای انتصابی به مشرانو جرگه چهره های مصلحتی اند،،
مجمع کاندیدان ناراضی در اولین واکنش در حصه اعضای انتصابی به مشرانو جرگه گفته اند این افراد چهره های مصلحتی اند.
مجمع کاندیدان ناراضی که خود را یک نهاد غیر وابسته اعلام میدارند اعضای انتصابی مشرانو جرگه راتائید ننموده و آنان را افراد مصلحتی معرفی کرده است.
در همین حال در اولین اعلامیه مطبوعاتی که از طریق دفتر سخنگوی ریاست جمهوری انتشار یافت گفته شده رئیس جمهور کشور از میان نخبه گان 17 زن و 17 مرد به مشرانوجرگه انتصاب نموده است.

محلی برای کار و یا زندان گوانتانامو

بیشتر از یکصد تن از دست فروشان سا حه فروشگاه شهر کابل و اطراف آن در چهار راهی پشتونستان تجمع نموده ، خواهان آن شدند تا برای شان اجازه فعالیت در جا های قبلی شان داده شود .
پس از انکه هوتل سرینا به بهره برداری سپرده شد از طرف موظفین پولیس اجازه فعالیت برای دستفروشان اطراف هوتل کابل داده نشد .
منابع شاروالی کابل میگویند در اطراف هوتل کابل سابقه و سرینا فعلی ده ها دستفروش مصروف بودند که بنا به تصمیم وزارت امور داخله و موظفین امنیتی حوزه دوم انها در نقاط یاد شده دستفروشی کرده نمیتوانند.
این دستفروشان میگفتند ، یا محلی برای کار ویا انها به زندان گوانتانامو انتقال گردند .
در همین حال شاروالی کابل میگوید که آماده گی ندارد تا به این دستفروشان محلی را برای فعالیت اختصاص دهد .
یکتن از مظاهره کنندگان گفت معتبر ها معتبر میشوند و بیچاره گان بیچاره تر ، به گفته او نماینده انها رفته است تا باشاروا ل کابل مساله را مطرح کند .
جنرال شفیق / فضلی / معاون امنیتی قوماندانی امنیه شهر کابل گفت:مابه منظور جلوگیری از ازدحام و پاک نگهداشتن جاده های شهر کابل و همچنان ایجاد سهولت برای همشهریان کابل وظیفه داریم تا جاده های پل باغ عمومی و اطراف انرا از وجود دست فروشان پاک نمایم .
وی از شاروالی کابل تقاضا نمود که برای دستفروشان محل مناسب را تعیین نماید.

دو مليون نفر مشغول كشت ترياك هستند

بر اساس يك تحقيق مشترك سازمان ملل و دولت افغانستان كه نتايج آن روز يكشنبه منتشرشد، دو ميليون نفر از مردم و يا تقريبا‪ ۹درصد از جمعيت افغانستان به توليد ترياك مشغولند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كابل ، اين تحقيق سالانه حاكي است كه كشاورزان كمتر از
۲۰درصد از سود اين محصول غيرقانوني را كه از آن براي توليد هروئين استفاده مي‌شود ،دريافت مي‌كنند.
افغانستان ، بزرگترين عرضه‌كننده ترياك جهان است و حدود‪
۸۰درصد از كل ترياك جهان را توليد مي‌كند.
نتايج مقدماتي اين تحقيق كه در ماه اوت منتشر شد نشان مي‌دهد كه منطقه زير كشت خشخاش در سال ‪
۲۰۰۵در مقايسه با سال ‪ ۲۰۰۴به ميزان ‪ ۲۱درصد كاهش يافته است .
توليد بالقوه ترياك به هرحال برآورد مي‌شود، بالغ بر ‪
۲/۴درصد درسال ‪ ۲۰۰۵در مقايسه با سال ‪ ۲۰۰۴كاهش يابد و به حدود چهار هزار ويكصد تن برسد كه بخشي از آن به دليل هواي مساعد است .
سازمان ملل و دفتر دولت افغانستان در زمينه مبارزه با مواد مخدر طي بيانيه‌اي درباره اين تحقيق اعلام كردند ،همزمان با كاهش ميزان كشت خشخاش ، تعداد خانوارهاي فعال در كشت خشخاش با كاهشي معادل ‪
۱۳درصد به ‪ ۳۰۹هزار نفر در سال ‪ ۲۰۰۵رسيد .
اين بيانيه مي‌افزايد: تعداد كل افراد فعال در زمينه كشت خشخاش برآورد مي‌شود كه به دو ميليون ، و يا ‪
۸/۷درصد جمعيت كشور برسد.
قاچاقچيان بيشترين سود را از تجارت مواد مخدر در افغانستان بردند كه اين رقم در سال ‪
۲۰۰۵حدود دو ميليارد و‪ ۱۴۰ميليون دلار بود و اين در حالي است كه براساس اين تحقيق كمتراز‪ ۲۰درصد ( ‪ ۵۶۰ميليون دلار) عايد كشاورزان شد.
كل ارزش صادرات ترياك در سال ‪
۲۰۰۵حدود ‪ ۲/۷ميليارد دلار برآورد مي شود كه اين رقم مشابه با ‪ ۲/۸ميليارد دلار در سال گذشته است .اين رقم معادل ‪ ۵۲درصد از توليد ناخالص داخلي افغانستان است .

نماينده حزب سبزها سفر صدراعظم اتريش به آمريكا را يك رسوايي خواند

"پيتر پيلتز" نماينده حزب سبزهاي اتريش در مجلس اين كشور سفر"ولفگانگ شوسل" صدراعظم اتريش به آمريكا و ديدار با "جورج دبليو بوش" را يك رسوايي سياسي خواند.

پيلتز روز دوشنبه در يك نشست مطبوعاتي در وين گفت: مراكز حقوق بشر در آمريكا از اينكه شوسل در ديدار رسمي هفته گذشته از واشنگتن و ملاقات با بوش از پروازهاي غير قانوني هواپيماهاي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) بر فراز اروپا انتقاد نكرده و خواستار توضيحاتي در اين‌باره نشده است، ابراز تاسف كرده اند.

اين نماينده مجلس گفت: گزارش ديده بان حقوق بشر حاكي از آن است كه در لهستان، روماني و ديگر كشورهاي اروپاي شرقي اردوگاه‌هاي غيرقانوني سيا وجود داشته است.

وي اظهار داشت: در صورتي كه وجود اين اردوگاه‌ها صحت داشته باشد، اين مساله مي‌تواند عضويت روماني در اتحاديه اروپا را با مشكل مواجه سازد و مباحث جديدي درباره لهستان مطرح كند.

پيلتز تاكيد كرد: اين مسايل مي‌تواند بيشتر از قانون اساسي اتحاديه اروپا، موجب گسترش شكاف در اتحاديه اروپا شود.

وي اظهار داشت: ديده بان حقوق بشر همچنين فهرستي طولاني از پروازهاي غيرقانوني سيا كه بيش از همه در فضاي سوييس، آلمان، اتريش و مجارستان صورت گرفته است، در اختيار دارد.

اين نماينده مجلس گفت: دولت اتريش از معدود دولت‌هايي است كه تاكنون خواستار تحقيقاتي درباره اين پروازهاي سيا نشده است.

وي با تاكيد بر اينكه بايد صدراعظم اتريش را مجبور به تحقيقات در اين باره كرد، افزود: حداقل ‪ ۱۲پرواز غيرقانوني سيا در حريم فضايي اتريش صورت گرفته كه به ثبت نيز رسيده است.

اين نماينده مجلس افزود: هفته آينده در كميسيون تحقيقاتي مجلس شوراي ملي از دولت اتريش خواهد خواست كه اطلاعات مربوط به پروازهاي نظامي و غيرنظامي و همچنين پرواز اين ‪ ۱۲هواپيماي سيا را ارايه دهد.

هفته نامه اتريشي پروفيل نيز روز دوشنبه نوشت: "ويليام لي ليونز"سفير سابق آمريكا در وين خواستار اخراج "محمد عبدالرحمان" يك متقاضي پناهندگي در اتريش به مصر شده بود.

اين منبع افزوده است: سفير سابق آمريكا در ماه ژانويه از "ليزه پروكوب" وزير كشور اتريش خواست كه اين پناهنده مصري را كه حدود ‪ ۱۰سال در اتريش اقامت دارد، به مصر تحويل دهد.

اين پناهنده مصري اكنون به همراه خانواده خود در استان نيدراسترايش اتريش زندگي مي‌كند.

محمد عبدالرحمان در سال ‪ ۱۹۹۵ميلادي پس از آنكه از سوي دادگاه مصر به دليل اتهام به فعاليت‌هاي تروريستي به ‪ ۱۵سال زندان محكوم شد، از كشورش فرار كرد و خواستار پناهندگي در اتريش شد.

به رغم تلاش‌هاي مصر براي تحويل اين پناهنده مصري، سازمان‌هاي بين المللي حقوق بشر و دادگاه حقوق بشر اروپا با انتقال وي به مصر مخالفت كرده اند.

رسيدگي به درخواست پناهندگي اين تبعه مصري هنوز ادامه دارد.

 


يك نهاد مدني در انگليس: پيروزي درعراق تنهاباخروج قواي خارجي ميسر است

يك نهاد پژوهشهاي كاربردي در انگليس ضمن ترسيم چارچوبهاي پيشنهاد براي خروج قواي خارجي از عراق، اين اقدام را تنها امكان پيروزي در اين كشور توصيف كرد.

"گروه پژوهشهاي آكسفورد" روزدوشنبه درگزارشي ‪ ۳۲صفحه‌اي نوشت: بريتانيا بايد درك كند كه هر چند نيروهاي متحد با هدف استقرار امنيت در عراق حضور يافتند ولي در شرايط فعلي اين حضور بر شدت بي‌ثباتي اين كشور مي‌افزايد.

عنوان اين گزارش "رهاسازي عراق؟ به سوي يك برنامه راهبردي موثر" نام دارد و افرادي نظير "لرد مارشال تيموتي گاردن" عضو مجلس اعيان و معاون سابق فرمانده ستاد ارتش‌انگليس، لرد ژنرال "ديويد رامسبوتام" از فرماندهان سابق ارتش، پرفسور" پل راجرز " استاد پژوهشهاي صلح در دانشگاه برادفورد و پرفسور "جان اسلوبودا" استاد دانشگاه آكسفورد و مدير نهاد، در تدوين آن نقش داشته‌اند.

گروه پژوهشهاي آكسفورد از نهادهاي فعال در امور امنيتي است كه پيشتر نيز گزارشهاي متعددي درخصوص نادرستي سياست اشغال عراق منتشر و با روشهايي منحصر به‌فرد آمارهايي تكان‌دهنده از ابعاد گسترده تلفات غيرنظاميان عراقي تهيه كرده است.

در گزارش اخير تصريح شده‌است كه‌برگزاري انتخابات پنجشنبه همين هفته (‪۱۵ دسامبر) نقطه عطفي در تحولات عراق محسوب شده و ازآن پس نيروهاي اشغال‌كننده عراق بايد پاسخي قانع‌كننده به ادامه حضور خود در اين كشور بدهند.

نويسندگان گزارش هشدار داده‌اند: در شرايطي كه برخي نداها براي خروج از عراق به صورتي نيمه علني و سازمان نيافته از سوي آمريكا و انگليس به گوش مي‌رسد ولي عدم طرح شفاف اين موضوع موجب شده است تا گوشه‌هاي تاريك مساله باز نشود.

"آيا انتخابات آينده عراق مي‌تواند مقطعي براي تبديل اشغال به رهاسازي ملي باشد؟ آيا نيروهاي ائتلافي قادر خواهند بود بدون آن‌كه القاعده بر عراق تسلط يابد قدرت را به دولت قانوني جديد واگذار كنند؟ آيا راه حلي مياني بين فرار از عراق و ادامه اشغال اين كشور وجود دارد؟

در اين گزارش با عرضه پيشنهادهاي مشخصي ادعا شده‌است كه راه‌حل راهبردي براي اين منظور ارايه شده است.

بر اساس اين گزارش اگر در خصوص جدول زماني خروج از عراق به‌خوبي انديشه نشود بروز آشوب و جنگ داخلي عراق را تهديد مي‌كند.

نويسندگان گزارش عنوان كرده‌اند كه با استفاده از نقطه‌نظرهاي كارشناسان امور سياسي و نظامي در كشورهاي اروپايي ، آمريكا و خاورميانه چارچوب پيشنهادي خود را عرضه كرده و هشدار داده‌اند كه در گذشته به‌اندازه كافي از نهادهاي مستقل مشورت گرفته نشده است.

نويسندگان گزارش در چارچوب يك برنامه يك ساله براي خروج از عراق پيشنهادهاي خود را در قالب هفت گام عمومي مطرح كرده‌اند و در اولين اقدام توصيه كرده‌اند كه نيروهاي ائتلاف صريحا بپذيرند كه قصد خروج از عراق را دارند تا مردم اين كشور از اين بابت آسوده خاطر شوند.

گزارش در دومين گام توصيه كرده كه تلاشهايي فشرده در سطح بين‌الملل براي تدوين چارچوبهاي خروج نيروها و استقرار آرامش در عراق صورت گيرد و در اين تلاشها سازمان ملل، اتحاديه عرب و سازمان كنفرانس اسلامي به عنوان سه ركن اصلي حضور داشته باشند.

نويسندگان گزارش پس از تشريح گامهاي ديگر اضافه كرده‌اند كه ضروري است در روند خروج از عراق بتدريج از بابت كشته و زخمي شدن شهروندان عراقي و تخريب اموالشان به خانواده آنها غرامت پرداخت شود.

بر اساس اين گزارش، لازم است گفت وگويي فراگير بين دولت جديد عراق از يك سو با كشورهاي پيراموني به‌ويژه ايران برقرار شود تا مساله امنيت عراق در سطحي فراگيرتر لحاظ شود.

در بخشي ديگر از گزارش تاكيد شده است: عراق نبايد به عنوان سكويي جهت تهاجم به كشورهاي‌ايران و سوريه ديده‌شود و ادامه حضور فعلي نيروهاي ائتلافي فقط به رشد تندروها در ايران كمك مي‌كند.

در اين گزارش‌اضافه شده‌است: " درصورت خروج نيروهاي خارجي امكان‌گفت وگوي دوطرفه بين ايران و عراق و گسترش مناسبات اقتصادي ميسر مي‌شود." "آمريكا بايد به سياست گفت وگوي مستقيم با ايران و سوريه روي آورد و پيشنهادهايي نظير گفت وگوهاي محدود با ايران از جانب سفير آمريكا در عراق بايد جدي گرفته شده و حتما به‌اجرا گذاشته شود."

اين نهاد در آخرين پيشنهاد خود تاكيد كرده است: لازم است در خصوص معدود پايگاههاي غير عراقي كه در اين كشور باقي مي‌مانند نيروهاي قانونمند چند مليتي در آنها استقرار يابد و اجازه داده نشود تا اين پايگاهها منحصرا در اختيار آمريكا قرار گيرند.

پارلمان سوييس خواستار محكوميت نقض حقوق بشر در آمريكا شد

مجلس شوراي ملي سوييس از دولت اين كشور خواست، آمريكا را به خاطر نقض حقوق بشر مورد نكوهش قرار دهد.

روزنامه تاگس انسايگر چاپ سوييس روز سه شنبه با درج اين مطلب نوشت:

در حاليكه سوييس جهت عقد قرارداد تجارت آزاد با آمريكا تلاش مي‌كند، شوراي فدرال (دولت) با درخواست پيچيده مجلس شوراي ملي در قبال آمريكا روبه رو است.

مجلس شوراي ملي سوييس از دولت اين كشور خواسته است كه به دولت آمريكا به خاطر نقض حقوق بشر و همچنين اعمال مجازات اعدام اعتراض و از طريق سازمان ملل متحد و سازمان امنيت و همكاري اروپا نيز عليه اين كشور اقدام كند.

مجازات اعدام در آمريكا از سال ‪ ۱۹۷۶ميلادي از سر گرفته شد و طي ‪۳۰ سال اخير يك هزار نفر در اين كشور اعدام شده اند.

خانم "فرني مولر همي" عضو حزب سوسيال دمكرات و رييس گروه حقوق بشر مجلس شوراي ملي سوييس آمريكا را به نقض حقوق بشر متهم كرده است.

وي گفته است: بررسي‌هاي مجدد نشان مي‌دهد كه از سال ‪ ۱۹۹۰تاكنون دست كم ‪ ۱۲۲نفر در آمريكا اعدام شده‌اند كه بيگناهي آنها ثابت شده است.

اين نماينده مجلس سوييس افزوده است: اكثر اعدامي‌ها در آمريكا را افراد رنگين پوست و يا بي‌بضاعت تشكيل داده‌اند كه قدرت در اختيارگيري وكيل را نداشته اند.

مولر همي گفت: افراد داراي مشكلات رواني، نابالغ و معلول نيز از سوي دستگاه قضايي آمريكا محكوم به اعدام شده اند.

ادعای ربايش مظنونان از سوی سيا 'معتبر' است

يک سناتور سوئيسی که تحقيق در باره ادعاهای مربوط به عمليات غيرقانونی سيا را بر عهده دارد می گويد ربايش افراد مظنون به اعمال تروريستی و انتقال آنها از مرزهای اروپايی به مناطق ديگر "معتبر" است.

ديک مارتی گزارش خود را در باره اين ادعاها که نخست در رسانه ها مطرح شد به کميته حقوق بشر شورای اروپا تقديم کرده است.

آقای مارتی آمريکا را به خاطر اينکه از تاييد يا تکذيب اين ادعاها خودداری کرده است مورد انتقاد قرار داد.

دوات آمريکا و سازمانهای اطلاعاتی اش می گويند که عمليات آنها در چارچوب قوانين انجام می شود.

يافته های آقای مارتی در يک بيانيه رسمی از سوی کميته نظارت بر حقوق بشر اروپا انتشار يافته است.

"عناصر گردآوری شده تا کنون گرايش به اين دارد که اعتبار ادعاهای مربوط به انتقال و بازداشت موقت افراد خارج از هر گونه روند قضايی، در کشورهای اروپايی را تاييد کند."

 

آقای مارتی گفت که افراد بازداشت شده بدون توجه به معيارهای حقوقی به کشورهای ديگر منتقل شده اند.

الکس کروگر خبرنگار بی بی سی در استراسبورگ می گويد گزارش شديداللحن يادشده به فشار برای انجام تحقيقات دامنه دارتر خواهد افزود.

اتحاديه اروپا تا کنون از تحقيق در اين زمينه خودداری کرده است هرچند که گفته است اگر عضوی از اتحاديه دارای زندانهای مخفی در خاک خود باشد حق رای اش معلق خواهد شد.

رسانه ها از لهستان و رومانی به عنوان کشورهايی که ممکن است در آنها زندانهای مخفی سيا وجود داشته باشد نام برده اند. اما هر دو کشور اين ادعاها را رد کرده اند.

ديک مارتی گفت که هنوز زود است که بتوان از دخالت عضوی از اتحاديه اروپا در اقدامات غيرقانونی سخن گفت.

اما او هشدار داد که اگر نقش هر يک از کشورها در اطن عمليات ثابت شود به نقض جدی تعهدات خود به عنوان عضو شورای اروپا متهم خواهند شد.

آقای مارتی از آمريکا خواست که رسما در باره اين ادعاها اعلام موضع کند. وی گفت که در سفر هفته پيش وزير خارجه آمريکا به کشورهای اروپايی اطلاعات يا توضيحاتی در اين زمينه داده نشد.

اما مقامات سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، و اتحاديه اروپا همزمان با سفر کاندوليزا رايس گفتند وزيران امور خارجه کشورهای اين اتحاديه توضيحات خانم رايس در مورد "زندان های مخفی سيا در کشورهای ديگر" را پذيرفته و نسبت به آن قانع شدند.

اين وزيران در آستانه اجلاس وزيران امور خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل، با خانم رايس ديدار کردند.

وزير امور خارجه آمريکا پيشتر گفته بود بازجويان آمريکايی، صرف نظر از اينکه در کجا باشند پيمان بين المللی ممنوع بودن اعمال شکنجه و رفتار غير انسانی را رعايت می کنند.

خانم رايس گفت که هنگام برخورد با کسانی که مظنون به تروريست بودن هستند هم در داخل آمريکا و هم در خارج، مفاد پيمان مورد بحث درنظر گرفته می شود.

دولت پرزيدنت بوش قبلا گفته بود که اين کنوانسيون شامل پرسنل آمريکايی که در کشورهای خارجی کار می کنند نمی شود.

کاندوليزا رايس اذعان کرد که مظنونان به تروريست بودن به منظور بازجويی با هواپيما به نقاطی برده شده اند ولی هرگونه شکنجه اين مظنونان را تکذيب کرد.

در حال حاضر اسپانيا، سوئد و ايسلند در حال بررسی اين اتهام هستند که بر اساس آن گفته می شود هواپيماهای سازمان سيای آمريکا در جريان نقل و انتقال مظنونان از فرودگاه های اين کشورها استفاده کرده اند.

مصوبه ‪ ۲۳فوريه مجلس فرانسه و تداوم واكنش ها

اقدام مجمع ملي فرانسه در ‪ ۲۳فوريه سال جاري ميلادي درتصويب قانوني مبني برمثبت ارزيابي كردن اقدامات و عملكرد دولت استعماري اين كشور دركشورهاي شمال افريقا بويژه الجزاير همچنان با واكنش‌هايي در داخل فرانسه همراه است.

"ميشل آليوت ماري" وزير دفاع فرانسه گفت: هر چند رييسان جمهوري فرانسه و الجزاير در جريان ديدار ماه مارس سال ‪ ۲۰۰۳برامضاي پيمان دوستي ميان دو كشور تاكيد كردند ولي اين پرونده به دليل مصوبه ‪ ۲۳فوريه مجلس فرانسه جاي بررسي دارد.

 

وي كه براي شركت در دومين نشست وزيران دفاع كشورهاي عضو گروه ‪ ۵ + ۵به الجزيره سفر كرده است افزود: مصوبه مجمع ملي فرانسه ترمزي بر اين موضوع است و اينك دو طرف بايد كاري كنند كه اين مساله به جلو هدايت شود.

اظهارات وزير دفاع فرانسه در حالي صورت مي‌گيرد كه "والري ژيسكاردستن" رييس جمهوري پيشين اين كشور نيز مصوبه فوريه گذشته را يك اشتباه خواند و تاكيد كرد: قانون تاريخ را نمي‌نويسد.

وي خواستاراصلاح اين قانون درمجلس فرانسه شد و گفت: قانون اساسي كشورمان اجازه نمي‌دهد كه يك مساله تاريخي را در قوانين خود بگنجانيم.

درهمين حال شنيده مي‌شود كه نمايندگان مجلس الجزاير نيز براي تصويب قانوني با عنوان "جنايت شمردن استعمار" آماده مي‌شوند.

اين اقدام با وجود پيشنهاد اخير "ژاك شيراك" رييس جمهوري فرانسه مبني برتشكيل كميته‌اي از نمايندگان احزاب سياسي اين كشور براي بررسي مصوبه ‪۲۳ فوريه گذشته مجمع ملي اين كشور، نشان مي‌دهد كه تنش سياسي بر سر مساله تاريخ استعمار همچنان ادامه دارد.

اين موضوع در حالي است كه "عبدالعزيز بوتفليقه" رييس جمهوري الجزاير پايه گذار سياست خارجي جديد اين كشور از جمله در خصوص روابط با فرانسه بيش از دو هفته است كه در اثر بيماري در بيمارستاني در پاريس بستري است.

ناظران اكنون درانتظار آن هستند كه براساس گفته‌هاي رسمي مقامات‌الجزايري رييس جمهوري اين كشور در روزهاي آينده از بيمارستان خارج و به فعاليت‌هاي عادي خود بازگردد تا افق روابط الجزاير و فرانسه را بهتر بتوان پيش بيني كرد.

آمریکا مسئول حوادث کنونی در لبنان است

یکی ازنمایندگان سابق پارلمان لبنان، دولت آمریکا را مسئول حوادث کنونی لبنان از جمله ترورهای مشکوک در این کشور دانست.

به نقل از شبکه خبری العالم، "نزیه منصور" گفت : جنایتی که به ترور جبران توینی نماینده پارلمان لبنان منجر شد ویا هرگونه اختلاف داخلی درحال حاضر در این کشور به نفع اسرائیل است.

نزیه افزود: ترور جبران توینی سبب می شود زمان به عقب به بازگردد ومناقشه جدید درباره وضع امنیتی و کسانی که در این جنایت دست دارند، آغاز شود.

نزیه اظهارداشت : با توجه به تکرار این حوادث، اوضاع درلبنان به سرعت به طرف پیچیده شدن و وخامت پیش می رود.

این نماینده سابق پارلمان لبنان خاطرنشان کرد: آرامش در این کشور 15 سال ادامه یافت، اما اقدام آمریکا در اشغال عراق، درها را به روی شعله ورشدن مجدد تنش در لبنان وهمه منطقه با طرح خاورمیانه بزرگ باز کرد.

نزیه با انتقاد از طرفهایی که خواهان تشکیل دادگاه بین المللی و تحقیق بین المللی درباره ترورجبران توینی هستند، گفت : این ترور نظریه پناه بردن به دادگاه بین المللی وآنهایی که موافق این نظریه هستند، تقویت می کند واین اقدام درزمانی صورت گرفت که گروههای مختلف سیاسی درلبنان برای ایجاد تفاهم بین خود گفتگو می کنند.

نزیه منصور تاکید کرد لبنان هم اکنون درمعرض قیمومیت بین المللی واضحی درهمه زمینه ها قرار دارد.

از سوی دیگر، امیل لحود رئیس جمهوری لبنان در پی ترور یکی از نمایندگان پارلمان این کشور در انفجار خودروی بمب گذاری شده در بیروت از همه لبنانی ها خواست برای خنثی کردن توطئه های دشمنان اتحاد و همبستگی خود را دوچندان کنند.

رئیس جمهوری لبنان نیز ترور جبران توینی را محکوم کرد و خواستار همبستگی بیشتر مردم لبنان برای حمایت از سرزمینشان شد.

وقوع انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در منطقه صنعتی مکلس در شرق بیروت، 4 کشته و چندین زخمی برجا گذاشت دراین حادثه جبران توینی نماینده مجلس لبنان و از دست اندرکاران روزنامه النهار کشته شد.

روز گذشته دولت فواد سنیوره نخست وزیر لبنان جلسه فوق العاده تشکیل داد و به بررسی ترور جبران التوینی پرداخت و در پایان خواستار تشکیل دادگاه بین المللی برای بررسی ترور رفیق حریری و دیگر شخصیتها شد.

از زمان ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان در فوریه گذشته(بهمن 83) انفجارهای متعددی مناطق مختلفی از بیروت را به لرزه درآورده است که 25 شهریور گذشته در دوازدهمین انفجار پس از ترورحریری، 26 تن در منطقه مسیحی نشین بیروت کشته و زخمی شده بودند.

گزارش سي‌ان‌ان در مورداتخاذ تدابيرامنيتي جديد در شهر سيدني استراليا

در پي خشونت‌هاي نژادي و ناآرامي‌هاي اخير درشهر سيدني استراليا،دولت تدابيرامنيتي جديدي را به اجرا گذاشته است .

شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان روزچهارشنبه‌بااعلام اين خبرافزود:دولت استراليا به منظوربالا بردن ضريب امنيتي درسيدني و تقويت توان نيروهاي پليس اين شهر تعداد ماموران پليس و گشتي‌هاي خيابانهاي سيدني را افزايش داده است .

براساس اين گزارش همچنين گفته مي‌شود مقامات قضايي و اجرايي استراليا قصددارندبراي متخلفان و كسانيكه‌موجب دامن زدن به‌ناآرامي‌هاشوند،مجازات‌هاي بسيار سختي درنظر گرفته شود.

سي‌ان‌ان ادامه داد:ازجمله تدابير شديد امنيتي‌كه قرار است از سوي مقامات دولتي استراليا به اجرا درآيد، افزايش مدت زندان براي مجرمين و متخلفاني است كه در حوادث اخيراين كشور نقش داشته‌اند.

اين شبكه‌خبري تصريح كرد:ناآرامي‌هاي اخيردرسيدني ازبعدازظهر روز يكشنبه و در پي آغاز درگيري ميان سفيد پوستان استراليايي و مهاجراني كه در اين كشور اقامت دارند،صورت گرفت.

سفيدپوستان‌استراليايي مدعي هستند كه از خود در برابر حملات مسلحانه جواناني كه لبناني تبار هستند دفا

اكثر آمريكايي‌‏ها نقشه پيروزي بوش را باور ندارند

اكثر مردم ايالات‌‏متحده‌‏آمريكا نقشه پيروزي بوش در عراق را باور ندارند.
نتايج به‌‏دست‌‏آمده از نظرسنجي جديد «سي.ان.ان»، «يو.اس.اي.تودي» و مؤسسه «گالوپ» حاكي از آن است كه اكثر آمريكايي‌‏ها نقشه پيروزي «جورج بوش» رئيس‌‏جمهوري آمريكا براي عراق به‌‏رغم سري سخنراني‌‏هاي اين مقام درباره جنگ عراق را باور ندارند.
شين‌‏هوا گزارش داد: «براساس اين نظرسنجي 58 درصد از افراد مورد نظرسنجي قرار گرفته گفته‌‏اند كه رئيس‌‏جمهوري طرحي واضح و روشن براي عراق ندارد و در مقابل 38 درصد بر اين باورند كه رئيس‌‏جمهوري چنين طرحي را دارد. از سويي ديگر، تقريباً از هر 5 آمريكايي سه نفر و يا 59 درصد سياست بوش در عراق را مورد تاييد قرار نمي‌‏دهند و 35 درصد تأكيدمي‌‏كنند كه سياست بوش مورد قبول است.»
نتايج اين نظرسنجي پس از تلاش‌‏هاي بوش و ديگر مقامات دولت آمريكا براي ترويج آنچه كه آن را «استراتژي ملي براي پيروزي در عراق» توصيف مي‌‏كنند، به‌‏دست‌‏آمده‌‏است.
بوش سه سخنراني از چهار سخنراني خود در «فيلادلفيا» را به حمايت از جنگ عراق و سياست دولت در اين كشور اختصاص داد.

شیلی در تب وتاب انتخاب اولین "رئیس جمهور زن"

"میشل باچلت" می گوید: "من یک زن، یک سوسیالیست هستم." این کاندیدای زن ریاست جمهوری شیلی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه 11دسامبر با کسب 95/45 درصد از آراء، رتبه نخست را کسب کرد، شانس زیادی برای کسب رسیدن به مقام ریاست جمهوری شیلی به عنوان اولین "رئیس جمهور زن" در این کشور و در آمریکای لاتین دارد، اما روز 15 ژانویه سرنوشت شیلی رقم خواهد خورد.

به گزارش روزنامه فرانسوی "لوموند"، در این راستا، یک رویارویی سخت را میشل باچلت (Michelle Bachelet) در برابر "سباستین پینرا" میلیارد و از اعضای حزب معتدل محافظه کار که در مرحله اول 41/25 درصد از آراء را از آن خود کرد، خواهد داشت. این درحالی است که "ژواکین لاوین" کاندیدا محافظه کار دیگر مرحله اول که با کسب فقط 22/23درصد از آراء از دور مسابقات رسیدن به مقام ریاست جمهوری کنار رفت، در مرحله دوم انتخابات از "پینرا" حمایت خواهد کرد.

رئيسان‌‏جمهوري‌‏سابق شيلي به از ميشله باچلت حمايت‌‏كردند

نامزد زن رياست‌‏جمهوري شيلي ديروز (سه‌‏شنبه) در حالي مبارزه تبيلغاتي براي دور دوم انتخابات را آغاز كرد كه رئيسان‌‏جمهوري‌‏سابق اين كشور نيز به اين مبارزات تبليغاتي پيوستند.
به‌‏منظور تقويت تبليغات انتخاباتي «ميشله باچلت» از حمايت «پاتريسيو آيلوين» و «ادواردو فري» رؤساي‌‏جمهوري سابق شيلي و همچنين «سرگيو بيتار» وزير آموزش و پرورش كسي كه از كابينه كنوني شيلي استعفا داده است، برخوردار شد.»
آسوشيتدپرس گزارش داد: «باچلت و سباستيان پينيرا راست‌‏گرا دونامزدي هستند كه در دور اول انتخابات پيروز و در دور دوم اين انتخابات به رقابت مي‌‏پردازند. در انتخابات روز يكشنبه، هيچ از دو نامزد حائز اكثريت آرا نشدند و دور دوم اين انتخابات قرار است 15 ماه ژانويه برگزار شود.»

 

نبض

معضل مهاجرت از فرانسه تا استراليا

 

شورشهاي نژادي در شهر سيدني استراليا را بايد در ادامه شورش مهاجران حاشيه نشين فرانسه در ماه گذشته مورد توجه قرار داد. اين شورشها حاکي از بحران جدي در جوامع غربي مهاجرپذير است.

استراليا نيز از جمله کشورهاي غربي اي است که ترکيب متنوعي مهاجر از کشورهاي مختلف در خود جاي داده است. بخش اعظم جامعه مهاجران استراليا، از کشورهاي شرق آسيا بخصوص چيني تبار هستند.

حدود 300هزار مهاجر نيز از کشورهاي عربي خاورميانه در استراليا زندگي مي کنند. لبناني تبارها اقليت قابل توجهي از مهاجران عرب تبار استراليا را تشکيل مي دهند.

با برخورد گروهي از نژادپرستان سفيدپوست با لبناني تبارها، جرقه شورشهاي نژادي در شهر سيدني زده شد.

آمار شرکت کنندگان در اين شورشها و تعداد مجروحان در مقايسه با شورشهاي فرانسه يا ناآرامي هايي که در برخي کشورهاي در حال توسعه روي مي دهد، زياد نيست.

براساس آخرين آمار منتشر شده ، حدود 5هزار سفيدپوست نژادپرست در شورشهاي اخير شرکت کردند. در اين ناآرامي ها 31نفر مجروح و 16نفر بازداشت شدند؛ اما شورشي در همين سطح نيز براي استراليا يک شوک عظيم است.

استراليا به کشوري باثبات و آرام در جهان مشهور است و از سال 1860سابقه چنين برخوردهاي خشونت آميز جمعي نژادپرستانه اي را نداشته است. تا پيش از ناآرامي هاي اخير فرانسه و استراليا تصور مي شد کشورهاي صنعتي غرب با رسيدن به سطحي از رشد و توسعه اقتصادي ، بحران هاي اجتماعي را که جوامع در حال توسعه گرفتار آن هستند، پشت سر گذاشته اند.

شورشهاي نژادي فرانسه و استراليا نشان مي دهد که جوامع غربي نيز همه گرفتار بحران هاي اجتماعي هستند و تنها شکل و الگوي آن با بحران هاي اجتماعي کشورهاي در حال توسعه تفاوت مي کند.

رولاند جيور، رئيس شوراي اعراب استراليا مي گويد: اعراب استراليايي مجبور شده اند با هتاکي، نژادپرستي ، بدرفتاري و ترس از اقدامات نژادي کنار بيايند، اما اين شورشها ترس تازه ايجاد خواهد کرد.

تعدادي از شخصيت هاي برجسته مهاجر تبار استراليايي از انفجار خشم جوانان از تبعيض نژادي و نابرابري اقتصادي و اجتماعي خبر داده اند. بحران اجتماعي اي که استراليا و برخي ديگر از جوامع غربي مهاجرپذير با آن روبه رو هستند، بحران حاشيه نشينان مهاجر تبار است.

اقليت هاي مهاجر در بيشتر کشورهاي غربي به دليل تبعيض و نابرابري ، در رديف طبقات پايين و محروم جوامع غربي هستند. دولتهاي غربي در ظاهر شعار تکثرگرايي و تنوع فرهنگي مي دهند؛ اما در عمل با اقليت هاي مهاجر رفتار متفاوتي داشته و دارند.

البته اتباع مهاجر بسياري بوده اند که سطوح علمي و شغل را تا رده هاي بالا طي کرده اند؛ اما اکثريت جامعه مهاجران از تبعيض و نابرابري رنج مي برند و به زندگي حاشيه نشيني روي آورده اند.

سياست هاي امنيتي که دولتهاي غربي با عنوان پوشش مبارزه با تروريسم و جرم و جنايت در پيش گرفته اند، زندگي را براي اقليت هاي مهاجر سخت تر کرده است.

از نگاه دولتهاي غربي ، اتباع مهاجر در رده اول اتهام تروريسم و مظنون بودن به جرم و جنايت قرار دارند. اين فشارها به جامعه مهاجران به مرحله يک بمب آماده انفجار رسيده است و براي انفجار، تنها به يک جرقه نياز دارد.

در فرانسه اين جرقه با مرگ مشکوک 2غريق نجات در کرونلا در حومه سيدني بهانه اي براي حمله سفيدپوستان نژادپرست به عرب تبارها و متقابلا برانگيخته شدن خشم عرب ها شد.

احتمال اين که برخوردهاي خشونت آميز نژادي در استراليا و ديگر جوامع غربي مهاجرپذير ادامه پيدا کند، بسيار زياد است. دولتهاي غربي براي کنترل اين ناآرامي ها به تشديد تدابير امنيتي روي آورده اند؛ ولي اين تدابير، راه حل هاي کوتاه مدت براي کنترل چنين ناآرامي هايي هستند.

بدون اتخاذ سياست هاي اقتصادي و اجتماعي براي بهبود شرايط زندگي مهاجران ، بحران حاشيه نشينان جوامع اروپايي مانند آتش زير خاکستر باقي خواهد ماند.

 

جنگ لفظي نخست وزير كانادا با آمريكا:

موضوعات رقابت‌هاي انتخاباتي را به من ديكته نكنيد

 

 

نخست وزير كانادا در جنگ لفظي با آمريكا، به واشنگتن اعلام كرد: موضوعاتي را كه مي‌توانم در انتخابات كانادا مطرح كنم، به من تحميل نكنيد.

 

به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، ديويد ويلكينز، سفير آمريكا در كانادا به سياستمداران كانادايي هشدار داده بود، در رقابت‌هاي انتخاباتي از آمريكا انتقاد نكنند. وي روز چهارشنبه اينكه تلاش داشته تا رقابت‌هاي انتخاباتي را كنترل كند، رد كرد.

 

پل مارتين، نخست وزير كانادا كه معمولا مواضع آمريكا را در قبال مسايل تجاري دو جانبه مورد انتقاد قرار مي‌دهد، اظهار داشت: وقتي كه صحبت از دفاع از ارزش‌هاي كانادايي و ايستادن در جهت منافع كانادا مي‌شود، من همه چيز را همانطور كه هست مي‌بينم. من نمي‌خواهم مطالبي را كه بايد مطرح كنم، به من ديكته شود.

 

اگرچه مارتين در سال 2003 كه به قدرت رسيد، اعلام كرد مي‌خواهد مناسبات دو جانبه را با آمريكا بهبود بخشد؛ اما كمترين ترديدي براي حمله به واشنگتن از خود نشان نداده است.

 

نظرسنجي‌هاي صورت گرفته در كانادا نيز نشان مي‌دهد كه اكثر مردم اين كشور جورج بوش، رييس جمهور آمريكا را دوست ندارند.

 

اما سفير آمريكا در كانادا گفت: ادامه‌ي اين حملات ممكن است مناسبات نزديك دو كشور را تضعيف كند.

 

ويلكينز اظهار داشت: صحبت‌هاي من با هدف ارتقاي روابط بين دو شريك تجاري مهم انجام شد و من قصدي براي تحت تاثير قرار دادن انتخابات كه به خود كانادايي‌ها مربوط مي‌شود، نداشتم.

 

استفن هارپر، رهبر حزب محافظه كار كانادا نيز بيان داشت: فكر مي‌كنم صحبت‌هاي سفير آمريكا نامناسب بوده است. به نظر من سفراي خارجي نبايد ديدگاه‌هاي خود را درباره‌ي انتخابات بيان كنند.

 

 

 

 

مسوول تحقيقات ويژه شوراي اروپا خواستار اقدامات سخت تر عليه آمريكا شد

"ديك مارتي" مسوول تحقيقات شوراي اروپا درمورد زندان‌هاي مخفي "سيا" در كشورهاي اروپايي، خواستار اتخاذ اقدامات سخت تري از سوي سوييس در قبال آمريكا شد.

 

اين سناتور سوييسي روز پنجشنبه در گفت وگو با روزنامه "بليك " گفت:

"دولت سوييس عليه عمليات غيرقانوني "سيا" از جمله پروازهاي مخفي هواپيما هاي سازمان جاسوسي آمريكا بر فراز اروپا اقدامات كافي اتخاذ نكرده است." مطبوعات سوييس اخيرا فاش ساختند كه آمريكا دست كم ‪ ۲۷سورتي پرواز هواپيماهاي سازمان جاسوسي سيا حامل زندانيان مظنون عضويت در القاعده بر فراز سوييس داشته است و سه بار نيز در فرودگاه ژنو فرود آمده اند.

 

وي تاكيد كرد: "كريستف بلوخر" وزير دادگستري و "ميشلينه كالمي ري" وزير امور خارجه سوييس بايد به آمريكا براي ارايه اطلاعات دقيق‌تر درباره پروازهاي مخفي سيا در فضاي سوييس فشار وارد كنند.

 

اين سناتور سوييسي گفت: پرواز هواپيماهاي سيا سياست بيطرفي سوييس را نقض كرده است.

 

مارتي درباره اينكه سازمان مخفي سوييس از طريق مطبوعات درباره اين پروازها مطلع شده است، گفت: اين امر نشان مي‌دهد كه سيستم دفاع امنيتي سوييس دچار نقص و ضعف است.

 

اين سناتور افزود: اگر سازمان مخفي سوييس از آن بي‌اطلاع بوده، بايد به ضعف سيستم دفاعي خود اعتراف كند.

 

وي بدون نام بردن ازاين سازمان‌ها گفت: دو سازمان مخفي در اروپا وجود دارد كه از جزييات اين پروازها مطلع است.

 

آمريكا پروازهاي غيرقانوني هواپيماي سيا بر فراز برخي كشورهاي اروپا از جمله سوييس و اتريش را تاييد كرده است.

 

پروازهاي غيرقانوني هواپيماهاي "سيا" بر فراز كشورهاي اروپايي و وجود زندان‌هاي مخفي سيا در اروپاي شرقي، موجب اعتراض و انتقادهاي گسترده اي از سوي سياستمداران و احزاب اين كشورها شده است.

 

علاوه بر احزاب مختلف اروپا، اتحاديه اروپا نيز اخيرا به طور رسمي خواستار ارايه اطلاعات كامل از سوي واشنگتن درباره پروازهاي غيرقانوني هواپيماهاي سيا شد.

 

"ديك مارتي" نماينده مجلس كانتون‌هاي سوييس كه از سوي شوراي اروپا به عنوان مسوول بررسي زندان‌هاي مخفي سيا در كشورهاي اروپايي برگزيده شده اقدام آمريكا را نقض آشكار حقوق بشر اعلام كرده است.

 

وجود زندان‌هاي مخفي سيا در نقاط مختلف اروپاي شرقي، نخستين بار در روزنامه واشنگتن پست چاپ آمريكا افشا شد.

رييس سازمان آمريكايي: بوش بايد به اتهام جنايت عليه بشريت محاكمه شود

 

"سيدني شيحان" بنيانگذار سازمان "خانواده‌هاي صلح طلب" آمريكا از "جرج بوش" به عنوان يك "جنايتكار جنگي" نام برد و خواستار شد كه او را در زنداني همانند گوانتانامو در جزاير آزورس پرتگال حبس كنند.

 

وي اين اظهارات را در تظاهراتي كه امروز در برابر سفارت آمريكا در مادريد پايتخت اسپانيا برگزار شد، بيان كرد.

 

خانم شيحان كه فرزندش را در جنگ آمريكا در عراق از دست داده است، گفت:

همانطور كه بوش اعضاي القاعده را به اتهام تروريسم در جزيره گوانتانامو حبس و تحت شكنجه قرار داده است، خود او و همدستانش به اتهام جنگ غيرقانوني عليه عراق و جنايت عليه بشريت بايد در جزاير آزورس پرتگال به زندان افكنده شوند.

 

جزاير آزورس كه در اقيانوس اطلس قرار دارد، جايي است كه بوش به همراه "توني بلر" نخست وزير انگليس و "خوسه ماريا آسنار" در زمستان ‪ ۱۳۸۱تصميم گرفتند جنگ عليه عراق را بدون مجوز سازمان ملل و به بهانه وجود سلاحهاي كشتارجمعي در آن كشور - كه هرگز يافت نشد- آغاز كنند.

 

خانم شيحان گفت: مردم آمريكا بايد از خواب بيدار شوند زيرا سرنوشت آمريكا در عراق بدتر از جنگ ويتنام است.

 

وي تاكيد كرد كه جرج بوش ديگر ملت آمريكا را نمايندگي نمي‌كند.

 

مادر سرباز آمريكايي كشته‌شده در جنگ عراق همچنين به رسوايي ناشي از انتقال غيرقانوني زندانيان القاعده توسط سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) در كشورهاي مختلف و اعتراض اروپا به آن اشاره كرد و از اين هواپيماها به عنوان "پروازهاي شكنجه" نام برد.

 

خانم شيحان گفت كه همه مادران فرزند از دست داده در جنگ براي پايان دادن به زجر و اشغال غيرقانوني آمريكا در عراق و همبستگي با مردم عراق كه دچار تهاجمي غير قانوني و غير اخلاقي شده‌اند، بايد فعاليت كنند.

 

وي تصريح كرد: بوش براي توجيه تهاجم غيرقانوني خود دروغ گفته است. همه مي‌دانند كه نيروهاي آمريكا در عراق جنايتهاي جنگي مرتكب مي‌شوند و ما خواستار پايان دادن به آن و بازگشت نيروهاي نظامي آمريكا هستيم.

 

اين مادر آمريكايي در همين راستا از بردن بوش به ديوان بين‌المللي لاهه به جرم ارتكاب جنايات جنگي حمايت كرد.

 

وي گفت: اسپانيا با خروج نيروهايش از عراق پس از تشكيل دولت جديد كار صحيحي انجام داد و اين امر، بايد نمونه‌اي براي كشورهاي ديگري باشد كه در منطقه حضور دارند.

 

خانم شيحان كه سازمان خانواده‌هاي صلح‌طلب (استار فاميليز فور پيس) را بنيان گذاشته است، به خاطر چادر زدن اعتراض آميز در مقابل مزرعه "جرج بوش" رييس جمهوري آمريكا و پيوستن صدها همفكر به او در تابستان گذشته شهرتي جهاني يافته است.

 

دهها تن از مادران مخالف جنگ از جمله "ماريبل پرموي" مادر فيلمبردار شبكه پنج تلويزيون اسپانيا كه هنگام تهاجم آمريكا به عراق به دست سربازان آمريكايي در بغداد كشته شد،در اجتماع امروز مقابل سفارت آمريكا در مادريد حضور داشتند.

 

خانم پرموي به خانواده‌هاي داغدار جنگ عراق اشاره كرد و اظهار داشت:



  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.

 
بیانات، پیامها و گزارشها